Artykuł
Zmiany po wdrożeniu dyrektywy work-life balance dotyczą także pracowników sfery budżetowej
Od 26 kwietnia 2023 r. obowiązuje ustawa z 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy ‒ Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 641, dalej: nowelizacja). Celem tej nowelizacji było m.in. wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy unijnej w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylającej dyrektywę Rady 2010/18/UE (dyrektywa work-life balance). W związku z jej implementacją istotnym modyfikacjom poddano m.in. kodeksowe uprawnienia związane z rodzicielstwem. Poniżej odpowiadamy na pytania dotyczące nowych regulacji w kontekście pracowników sfery budżetowej. Wskazać należy, że pragmatyki urzędnicze nie zawierają specyficznych rozwiązań w tym zakresie, dlatego stosuje się uregulowania z kodeksu pracy.
Urzędniczka urzędu miasta korzysta z urlopu rodzicielskiego. Od 26 kwietnia 2023 r. przysługuje o 9 tygodni dłuższy urlop rodzicielski. Czy pracownica będzie mogła z tego dodatkowego okresu skorzystać, czy to prawo należy się tylko ojcu dziecka?
Co do zasady w przypadku, gdy 26 kwietnia 2023 r. był wykorzystywany urlop rodzicielski, to każdy z rodziców dziecka nabył prawo do 9 tygodni tego urlopu. Zgodnie z art. 1821a par. 4 kodeksu pracy (dalej: k.p.), w brzmieniu obowiązującym od 26 kwietnia 2023 r., każdemu z pracowników rodziców dziecka przysługuje wyłączne prawo do 9 tygodni urlopu rodzicielskiego i prawa tego nie można przenieść na drugiego rodzica. Jeżeli więc z urlopu rodzicielskiego korzystała pracownica, to z dodatkowej dziewięciotygodniowej części może skorzystać tylko drugi rodzic.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right