Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-05-17

Jak dokonać w VAT korekty przeszłych wydatków bieżących związanych z infrastrukturą wodociągowo-kanalizacyjną

Gmina (podatnik VAT czynny) w zakresie swojej działalności – za pośrednictwem urzędu gminy – świadczy usługi w zakresie dostawy wody oraz odbioru ścieków. Z ww. usług korzystają nie tylko mieszkańcy, lecz także przedsiębiorcy oraz inne instytucje spoza struktury organizacyjnej gminy (w tym zakresie są to czynności opodatkowane VAT). Ponadto dostarczanie wody/odbiór ścieków ma miejsce również w ramach struktury organizacyjnej gminy – tj. do/od jednostek budżetowych gminy (czynności te nie są wykonywaniem działalności gospodarczej przez gminę). Do realizacji tych zadań służy posiadana przez gminę infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna, na którą są ponoszone nakłady związane z jej bieżącym utrzymaniem. W przypadku wydatków bieżących gmina nie potrafi dokonać ich jednoznacznego przyporządkowania do poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności, tj. do czynności opodatkowanych VAT oraz do celów innych niż działalność gospodarcza. Z tego względu do tych nakładów stosowała prewskaźnik ustalony zgodnie z par. 3 ust. 2 rozporządzenia ws. prewskaźnika (dalej: prewskaźnik urzędu gminy). W kwietniu 2023 r. gmina otrzymała interpretację indywidualną dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w której stwierdził on, że gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną, przy pomocy prewskaźnika metrażowego (wyliczonego w oparciu o metry sześcienne dostarczonej wody/odprowadzonych ścieków). Oznacza to, że do tych wydatków gmina może stosować prewskaźnik metrażowy, który jest dla niej korzystniejszy. Interpretacja ta dotyczyła m.in. wydatków bieżących związanych z tą infrastrukturą ponoszonych przez gminę. Z tego względu gmina planuje dokonać zwiększenia VAT odliczonego od tych wydatków w przeszłości z poziomu prewskaźnika urzędu gminy do poziomu prewskaźnika metrażowego. W jaki sposób gmina powinna dokonać korekty przeszłych wydatków bieżących związanych z ww. infrastrukturą?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00