Zmiany w kodeksie wyborczym
Najnowsza nowelizacja kodeksu wyborczego wzbudziła olbrzymie kontrowersje na etapie prac legislacyjnych. Spory były naprawdę gorące. A to, co ostatecznie uchwalono, ma istotne znaczenie nie tylko dla wyborców, lecz także dla gmin, bo to właśnie jednostki samorządu lokalnego muszą się przygotować na nowe obowiązki i znaczne wydatki. Szczególnym wyzwaniem mogą być przepisy wprowadzające możliwość tworzenia lokali wyborczych w miejscowościach liczących już od 200 mieszkańców czy też obowiązek zapewnienia bezpłatnych przewozów do lokali wyborczych z miejsca zamieszkania i z powrotem dla określonych grup wyborców, w tym osób powyżej 60. roku życia. Za to niewątpliwie ułatwieniem dla wszystkich będzie w przyszłości powstanie Centralnego Rejestru Wyborców, dzięki któremu przeniesienie obywateli między listami wyborców będzie się odbywać sprawniej. Tych, którzy są ciekawi, na jakich nowych zasadach będą organizowane najbliższe wybory i co muszą w tym zakresie zrobić gminy – zapraszamy do lektury. ©℗
JP
Ułatwienia dla obywateli i nowe obowiązki dla gmin
Lokale wyborcze będą mogły powstawać w mniejszych miejscowościach, wójt będzie miał obowiązek zapewnienia bezpłatnych przewozów wyborcom w gminach bez publicznego transportu, łatwiej będzie o utworzenie stałego obwodu głosowania, a przeniesienie wyborcy między listami wyborców będzie odbywać się sprawniej
Te i inne zmiany przynosi najnowsza nowelizacja kodeksu wyborczego. Część zmian weszła w życie 31 marca, a na część trzeba będzie poczekać, m.in. na Centralny Rejestr Wyborców.
Zmiany przyjęte w ustawie z 26 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 497; dalej: ustawa nowelizująca) mają m.in.: zwiększyć frekwencję w wyborach, usprawnić pracę komisji wyborczych, a także zapobiegać patologiom, w tym fałszowaniu wyników czy np. wielokrotnemu głosowaniu przez tę samą osobę.
Kilka projektów w jednym
Ustawa nowelizująca przewiduje liczne modyfikacje przepisów ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1277; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 497; dalej: k.w.). Jest ich tak wiele, bo na etapie prac legislacyjnych połączono bowiem w jeden aż trzy projekty: dwa rządowe i jeden poselski – stanowiący jądro zmian.