Artykuł
Wójt nie sprawuje bezpośredniego nadzoru merytorycznego nad biblioteką jako instytucją kultury
Rada gminy utworzyła bibliotekę publiczną i nadała jej statut. W jednym z jego zapisów ustalono, że „bezpośredni nadzór nad organizacją i funkcjonowaniem biblioteki sprawuje wójt”. Czy takie postanowienie jest prawidłowe?
Postanowienie statutu biblioteki przyznające wójtowi bezpośredni nadzór nad biblioteką nie znajduje prawnego uzasadnienia. Takie postanowienie nie jest prawidłowe.
Orzecznictwo
Potwierdził to m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 25 marca 2021 r. (sygn. akt IV SA/Po 1643/20), który rozpatrywał podobną sprawę. Jak argumentował sąd, nie ulega wątpliwości, że z woli samego ustawodawcy, wyrażonej w art. 20 ust. 1 pkt 5 ustawy o bibliotekach (dalej: u.b.), sprawowanie nadzoru merytorycznego w zakresie realizacji przez powiatowe i gminne biblioteki publiczne określonych ustawą zadań należy do zadań wojewódzkiej biblioteki publicznej. Wskazano ponadto, że chociaż ustawodawca literalnie reguluje kwestię określenia nazwy jednostki sprawującej nadzór merytoryczny nad działalnością biblioteki, to żaden przepis nie przyznaje kompetencji do regulowania ‒ w drodze statutu ‒ innych niż merytoryczne form nadzoru nad działalnością bibliotek publicznych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right