Brak decyzji środowiskowej we wniosku o pozwolenie na budowę to brak merytoryczny, a nie formalny
Czy niedołączenie do wniosku o udzielenie pozwolenia na budowę wymaganej decyzji administracyjnej (np. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach albo pozwolenia wodnoprawnego) to brak formalny wniosku hamujący wszczęcie postępowania, czy jest to jednak brak merytoryczny (materialny), który można uzupełnić w trakcie postępowania?
Wniosek o pozwolenie na budowę może być obarczony dwojakiego rodzaju brakami: formalnymi lub merytorycznymi. Od prawidłowej kwalifikacji konkretnego braku zależy, czy i w jaki sposób wniosek będzie dalej procedowany.
Jakie różnice w procedurze
Braki formalne wniosku o pozwolenie na budowę to takie, które są dostrzegalne na pierwszy rzut oka – urzędnik zauważy je już we wstępnej fazie weryfikacji wniosku, zanim jeszcze przystąpi do merytorycznej analizy. Charakterystyczną cechą takich braków jest to, że ich usunięcie może nastąpić w stosunkowo prosty sposób, a co najważniejsze, wniosek obarczony tego typu wadą uniemożliwia wszczęcie postępowania. Do uzupełnienia braków formalnych wniosku o pozwolenie na budowę organ wzywa inwestora nie później niż po upływie 14 dni od dnia wpływu wniosku i w tym celu wyznacza termin nie krótszy niż 7 dni. Jeśli brak formalny zostanie uzupełniony w terminie, przyjmuje się, że postępowanie jest wszczęte z datą złożenia niekompletnego wniosku; natomiast w przypadku jego nieusunięcia podanie pozostawia się bez rozpoznania. Niestety inwestorowi nie przysługuje w tym wypadku odwołanie. Może wprawdzie polemizować z tym, czy słusznie pozostawiono podanie bez rozpoznania, ale jedyny instrument, który mu przysługuje, to skarżenie bezczynności organu.