Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-02-12

Poradnia rachunkowa

  • Dlaczego w Rb-27S i Rb-28S dochody i wydatki są wykazywane kompleksowo
  • Czy jednostka ma obowiązek ujmowania w sprawozdaniu każdej umorzonej należności
  • Gdzie wpisać wydatki związane z zimowym wypoczynkiem dzieci

RIO podważyła metodę sporządzania przez nasz urząd gminy sprawozdań Rb-27S i Rb-28S za 2022 r. W przypadku Rb-27S zamiast jednego sprawozdania złożyliśmy kilka – odrębnie dla każdego rejestru dochodów, analogicznie postąpiliśmy z Rb-28S, z tym że tu odrębnie zaprezentowaliśmy każdy rodzaj wydatku. Dlaczego sposób sporządzenia ww. sprawozdań został zanegowany przez izbę?

Chcąc odpowiedzieć na zadane pytanie, przede wszystkim trzeba zacząć od analizy przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.). I tak, zgodnie z art. 11 u.f.p., jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Co ważne, zgodnie z przepisem „podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany planem finansowym jednostki budżetowej”.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00