Poradnia rachunkowa
- Czy nawet kwotowo niewielka różnica w sprawozdaniu jednostkowym Rb-27S urzędu miasta w stosunku do salda Ma konta 221 oznacza błąd
- Kiedy w sprawozdaniu Rb-27S można nie ujmować odroczonego podatku od nieruchomości
- W jakiej pozycji sprawozdania Rb-Z należy ująć zobowiązania gminy wynikające z umów z wykonawcami robót budowlanych, a dotyczące zabezpieczeń z tytułu rękojmi za wady
Regionalna izba obrachunkowa wykazała nieprawidłowość w sprawozdaniu jednostkowym Rb-27S urzędu miasta. Chodzi o różnicę dotyczącą „nadpłat” pomiędzy saldem Ma konta 221 a tym sprawozdaniem. Czy popełniono błąd? Różnica pomiędzy ewidencją a sprawozdaniem to zaledwie kilkanaście złotych.
Analizę pytania warto zacząć od scharakteryzowania podanego konta 221. Ma ono normatywne podstawy w przepisach rozporządzenia ministra rozwoju i finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami RP. Konto 221 zostało oznaczone jako „Należności z tytułu dochodów budżetowych”. Z opisu konta wynika m.in., że służy ono do ewidencji należności jednostek z tytułu dochodów budżetowych. Na stronie Wn ujmuje się ustalone należności z tytułu dochodów budżetowych i zwroty nadpłat. Na stronie Ma ujmuje się wpłaty należności z tytułu dochodów budżetowych oraz odpisy (zmniejszenia) należności. Na koncie 221 ujmuje się również należności z tytułu podatków pobieranych przez właściwe organy. Zapisy z tego tytułu mogą być dokonywane na koniec okresów sprawozdawczych na podstawie sprawozdań z ewidencji podatkowej (zaległości i nadpłaty). Konto 221 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności z tytułu dochodów budżetowych, a saldo Ma stan zobowiązań jednostki budżetowej z tytułu nadpłat w tych dochodach.