Komisja skarg, wniosków i petycji
Obecna kadencja organów jednostek samorządu terytorialnego jest pierwszą, w której obowiązują znowelizowane przepisy ustrojowych ustaw samorządowych dotyczące komisji skarg, wniosków i petycji. Przypomnijmy, że to organ wewnętrzny rady gminy/miasta, rady powiatu i sejmiku województwa, który m.in. rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych, a także wnioski i petycje składane przez obywateli. Kilkuletnia praktyka stosowania nowych przepisów pozwala na wyciągnięcie pierwszych wniosków i odniesienie się do kwestii budzących najwięcej wątpliwości.
O co urzędnicy pytają na szkoleniach
Charakter organu
problem Czy komisja skarg, wniosków i petycji jest obowiązkowa, czy też jej zadania można powierzyć innej komisji rady/sejmiku?
odpowiedź Komisja skarg, wniosków i petycji jest stosunkowo nowym tworem w ustrojowym prawie samorządowym. Przepisy dotyczące jej tworzenia i funkcjonowania dodano do wszystkich trzech ustrojowych ustaw samorządowych w wyniku uchwalenia ustawy z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz.U. poz. 130). W zakresie zmian ustrojowych ustaw samorządowych przepisy tej ustawy „stosuje się do kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego następujących po kadencji, w czasie której niniejsza ustawa weszła w życie”, tj. od obecnej kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego zapoczątkowanej wyborami samorządowymi z 2018 r.