Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2022-07-27

Jak jednostki samorządu terytorialnego mogą praktycznie wykorzystać nowe metody oceny hałasu

Wprowadzenie ustandaryzowanych dla całej Unii Europejskiej narzędzi pomiaru dostarczy organom administracji rzetelniejszych niż dotychczas informacji na temat sposobu oddziaływania emisji decybeli na środowisko. A w przyszłości umożliwi zastosowanie skutecznych rozwiązań ochronnych

Hałas jest jednym z tych skutków korzystania ze środowiska, który towarzyszy każdemu z nas i na każdym kroku. W polskim systemie prawnym zasadnicze rozwiązania stanowiące podstawę ochrony przed hałasem znajdują się w ustawie z 27 kwietnia 2001 r. ‒ Prawo ochrony środowiska (dalej: p.o.ś.). Rozwój cywilizacyjny powoduje, że z jednej strony zwiększa się liczba źródeł emisji hałasu, z drugiej natomiast opracowywane są nowe urządzenia oraz metody wykorzystywane przy dokonywaniu pomiarów jego wielkości. Dlatego też każda zmiana prawa umożliwiająca skuteczniejszą ochronę przed hałasem jest warta zauważenia i wskazania, w jaki sposób może wpłynąć na ochronę środowiska w praktyce. Ostatnią z nich jest ta wynikająca z ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 29 czerwca 2022 r.

Zgodnie z unijnym standardem

Nowelizacja w zasadniczej części ma na celu transpozycję postanowień dyrektywy 2021/1226 z 21 grudnia 2020 r. zmieniającej, w celu dostosowania do postępu naukowo-technicznego, załącznik II do dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wspólnych metod oceny hałasu. Dyrektywa ta obowiązuje podmioty sporządzające strategiczne mapy hałasu [ramka] do stosowania zaktualizowanych metod oceny hałasu. Są one określone w załączniku do tego aktu. Należy jednocześnie wskazać, że modyfikacja załącznika II do dyrektywy 2002/49/WE, w odniesieniu do wspólnych metod oceny hałasu, nie nakłada nowych obowiązków na podmioty zobowiązane do sporządzania strategicznych map hałasu - zmiana polega na doprecyzowaniu wzorów do obliczania propagacji hałasu, dostosowaniu ich do najnowszej wiedzy i na poprawie opisu etapów obliczeń (zob. uzasadnienie do projektu ustawy w sprawie zmiany ustawy - Prawo ochrony środowiska, IX kadencja Sejmu, nr druku 2181).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00