W każdym z przetargów organizowanych przez gminę trzeba wpłacić osobne wadium
Gmina będzie sprzedawać nieruchomości, planowanych jest kilka przetargów. Nasza spółka chciałby nabyć jedną z działek, ale chcielibyśmy stanąć w kilku przetargach, aby zakupić coś w korzystnej cenie. Niestety wójt wymaga, aby do każdego z nich wpłacić odrębne wadium - co łącznie stanowić będzie znaczną kwotę. Czy gmina może żądać od naszej spółki do każdej licytacji odrębnego wadium? Czy nie wystarczy jedno wadium dla wszystkich przetargów?
Z art. 13 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika, że - z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw - nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności mogą być przedmiotem: sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd. Mogą także być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji. Zgodnie zaś z art. 28 ust. 1 ww. ustawy sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej następuje w drodze przetargu lub w drodze bezprzetargowej.