Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2022-05-17

Jakie formalności trzeba spełnić, aby móc sprzedawać odpad powstający w procesie produkcji jako produkt

Uruchomiłem niedawno firmę budowlaną. Podczas prac remontowych powstaje gruz, który moglibyśmy - po rozdrobnieniu - sprzedawać jako produkt, np. pod utwardzenie dróg. Słyszałem, że od niedawna zmieniły się zasady utraty statusu odpadów. Czy aby gruz przestał być odpadem i mógł być przez mnie sprzedany, muszę - tak jak do tej pory - uzyskać na to decyzję?

W opisanej sytuacji gruz powstający przy pracach remontowych jest odpadem. Aby można było uznać, że traci taki status i staje się produktem, który przedsiębiorca może np. sprzedać dalej, konieczne jest wystąpienie z wnioskiem do odpowiedniego organu o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów obejmującego zezwolenie na ich przetwarzanie. Takie zezwolenia lub pozwolenia co do zasady wydaje starosta lub marszałek województwa (art. 41 ust. 3 ustawy o odpadach oraz art. 378 ust. 1 i 2a prawa ochrony środowiska). Przy czym - po ostatnich zmianach przepisów - treść zarówno wniosku, jak i wydanej przez organ decyzji zależą w dużej mierze od tego, czy warunki szczegółowe dotyczące utraty statusu odpadu przez konkretny przedmiot lub substancję zostały już określone w przepisach prawa Unii Europejskiej (albo w rozporządzeniu wydawanym przez polskiego ministra do spraw klimatu), czy nie. Jeżeli nie są one określone w przepisach, to takie warunki będą musiały być wskazane w decyzji i w związku z tym trzeba będzie odpowiednio przygotować wniosek.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00