Poradnia samorządowa
- Czy rada powiatu może zawęzić listę spraw, w których swoje projekty składają obywatele?
- Dlaczego nie wystarczy ustalenie dyżurów aptek pod telefonem?
- Czy radni mogą zmodyfikować zakres zadań wiceprzewodniczących?
- Dlaczego organ stanowiący powinien określić dokładną wysokość stypendiów?
- Co trzeba wziąć pod uwagę, określając warunki przyznania dodatków motywacyjnych dla nauczycieli?
Rada powiatu wskazała, że w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej mogą być wnoszone wyłącznie projekty uchwał w sprawach, dla których inicjatywa ta nie została zastrzeżona ustawami na rzecz innych podmiotów. Czy można przyjąć takie ograniczenie?
Delegacją ustawową do uregulowania inicjatywy uchwałodawczej w powiecie jest art. 42a ust. 5 ustawy o samorządzie powiatowym (dalej: u.s.p.). Nie upoważnia on jednak rady powiatu do określania kwestii, które mogą być przedmiotem projektów uchwał składanych w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. To, jakich spraw mogą one dotyczyć, wynika wprost z zapisów ustawowych. Powyższe stanowisko potwierdził WSA w Olsztynie w wyroku z 15 października 2019 r. (sygn. akt II SA/Ol 568/19). Orzeczenia to wprawdzie zostało wydane na kanwie art. 41a ust. 5 ustawy samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.), jednak jego brzmienie jest tożsame z treścią art. 42a ust. 5 u.s.p. W orzeczeniu tym olsztyński WSA podał, że rada nie została upoważniona do regulowania, jakie zagadnienia mogą być przedmiotem obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. WSA zakwestionował zapis uchwały, który pokrywał się dokładnie z brzmieniem wskazanego w pytaniu zapisu uchwały rady powiatu. Podał, że konstrukcja delegacji ustawowej zawartej w art. 41a ust. 5 wyklucza regulowanie innych kwestii niż wymienione w tym przepisie (tak też wojewoda wielkopolski w rozstrzygnięciu nadzorczym z 26 stycznia 2022 r., nr NP-III.4131.1.12.2022.5)