Nielegalny pobyt lub nielegalne zatrudnienie cudzoziemca wymaga rozwiązania stosunku pracy
Spółka XDZ sp. z o.o., polskie przedsiębiorstwo działające w branży IT, od kilku lat zatrudnia informatyka Maksima, obywatela Mołdawii. Podczas audytu dokumentów pracowniczych spółka zorientowała się, że zezwolenie na pracę, które spółka uzyskała dla pana Maksima, wygasło kilka miesięcy temu. Jakie kroki powinien podjąć w takim przypadku pracodawca?
Zatrudnianie cudzoziemców spoza UE w Polsce łączy się z wieloma formalnościami, których trzeba dopełnić, aby taka praca była zgodna prawem. W celu legalnego wykonywania pracy w Polsce cudzoziemiec musi mieć prawo zarówno do wykonywania pracy, jak i do pobytu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeżeli cudzoziemiec wykonuje pracę na terytorium Polski m.in. na podstawie umowy z polskim pracodawcą, to wymagane jest zezwolenie na pracę (art. 88 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy; dalej: u.p.z.). Ponadto pracodawca zobowiązany jest żądać od cudzoziemca przedstawienia przed rozpoczęciem pracy ważnego dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium Polski i przechowywania kopii tego dokumentu przez cały okres wykonywania pracy przez cudzoziemca (art. 2 i 3 ustawy o skutkach powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; dalej: u.s.p.). Pracodawcy zatrudniający cudzoziemców muszą monitorować daty wygasania dokumentów legalizujących zatrudnienie i pobyt.