Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2022-04-21

Nielegalny pobyt lub nielegalne zatrudnienie cudzoziemca wymaga rozwiązania stosunku pracy

Spółka XDZ sp. z o.o., polskie przedsiębiorstwo działające w branży IT, od kilku lat zatrudnia informatyka Maksima, obywatela Mołdawii. Podczas audytu dokumentów pracowniczych spółka zorientowała się, że zezwolenie na pracę, które spółka uzyskała dla pana Maksima, wygasło kilka miesięcy temu. Jakie kroki powinien podjąć w takim przypadku pracodawca?

Zatrudnianie cudzoziemców spoza UE w Polsce łączy się z wieloma formalnościami, których trzeba dopełnić, aby taka praca była zgodna prawem. W celu legalnego wykonywania pracy w Polsce cudzoziemiec musi mieć prawo zarówno do wykonywania pracy, jak i do pobytu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeżeli cudzoziemiec wykonuje pracę na terytorium Polski m.in. na podstawie umowy z polskim pracodawcą, to wymagane jest zezwolenie na pracę (art. 88 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy; dalej: u.p.z.). Ponadto pracodawca zobowiązany jest żądać od cudzoziemca przedstawienia przed rozpoczęciem pracy ważnego dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium Polski i przechowywania kopii tego dokumentu przez cały okres wykonywania pracy przez cudzoziemca (art. 2 i 3 ustawy o skutkach powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; dalej: u.s.p.). Pracodawcy zatrudniający cudzoziemców muszą monitorować daty wygasania dokumentów legalizujących zatrudnienie i pobyt.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00