Artykuł
Wojna w Ukrainie: przedsiębiorcy pytają o zrywane kontrakty, ubezpieczenia i finansowe wsparcie
Obecna sytuacja w Ukrainie sprawia, że rośnie liczba problemów, z jakimi borykają się polscy przedsiębiorcy. Działania wojenne i przerwane łańcuchy dostaw powodują znaczące utrudnienia w wykonaniu kontraktów przez firmy współpracujące z dostawcami z Ukrainy, Rosji czy Białorusi. Embargo nałożone na Rosję rodzi obawy, że przedsiębiorcy z powodu trudnej sytuacji finansowej kontrahentów nie uzyskają zapłaty za dostarczone towary. Ci zaś, którzy decydują się wysyłać samochody firmowe za granicę, zastanawiają się, co się stanie, jeśli pojazdy zostaną uszkodzone.
czy obowiązują wcześniejsze ubezpieczenia eksportowe
PROBLEM. Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych powiadomiła na swojej stronie internetowej, że anulowała wszystkie limity kredytowe na kontrahentów z Rosji. Co jednak, gdy jeszcze przed ogłoszeniem decyzji KUKE wysłałem do odbiorcy do Rosji partię towaru i wszystko wskazuje, że teraz będę miał kłopot z uzyskaniem należności od rosyjskiego kontrahenta. Czy mogę liczyć na wsparcie KUKE?
ODPOWIEDŹ. Tak. Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) 28 lutego br. poinformowała, że anuluje wszystkie limity kredytowe na kontrahentów z Rosji. Decyzja oznacza, że od tego dnia nie jest możliwe uzyskanie ubezpieczenia należności za eksportowane do tego kraju przez polskie firmy towary. Jednak inaczej jest z wcześniej uzyskanymi ubezpieczeniami. Luiza Bednarowska-Kopyść, dyrektor departamentu rozwoju produktów w KUKE, mówi nam, że jeśli eksporter zawarł umowę ubezpieczenia z KUKE i dostawa miała miejsce w okresie obowiązywania limitu kredytowego, czyli do 28 lutego br., to takie należności pozostają ubezpieczone i klient otrzyma odszkodowanie. Oczywiście przy założeniu, że pozostałe warunki umowy ubezpieczenia zostały spełnione.
kiedy można nie wykonać kontraktu
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right