Artykuł
Szkoła bez NGO-sów
Uchwalona przez Sejm RP nowelizacja prawa oświatowego (tzw. lex Czarnek) ograniczy nie tylko treści, których rządzący nie chcą dopuszczać do uczniów, ale w sposób ogólny wpłynie niekorzystnie na współpracę międzysektorową na poziomie szkoły. Jeżeli wejdzie w życie, władza kuratorów oświaty rozszerzy się w odniesieniu do działalności szkół wykraczającej poza realizację podstawy programowej
L ex Czarnek, czyli uchwalona przez Sejm, a w momencie zamykania tego numeru negatywnie zaopiniowana przez senackie komisje ustawa z 13 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, jest aktem, któremu warto poświęcić uwagę z kilku względów. Jest to kolejna emanacja centralistycznego podejścia obecnego rządu. W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano zresztą wprost, że ma wzmacniać kompetencje organów nadzoru pedagogicznego funkcjonujących w ramach administracji wojewody, czyli rządu w terenie. Deklaruje się przy tym, że nowe przepisy mają służyć efektywnemu wykonywaniu zadań przez te organy, a to ma pozytywnie wpłynąć na rozwój uczniów i wychowanków.