Przepisy sprzyjają przyspieszeniu tworzenia stacji i punktów ładowania pojazdów elektrycznych
Inwestor, zamierzający wybudować lub remontować budynek, z którym związanych jest więcej niż 10 miejsc postojowych, musi uwzględnić bardziej rygorystyczne wymogi co do infrastruktury. W wielorodzinnych blokach takie instalacje muszą powstać na życzenie mieszkańców
Te i inne zmiany to efekt ustawy z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2269), która 9 grudnia 2021 r. została ogłoszona w Dzienniku Ustaw i weszła w życie 24 grudnia (z wyjątkiem niektórych przepisów). Nowelizacja wprowadza wiele istotnych zmian, które mają sprzyjać upowszechnianiu się samochodów napędzanych energią elektryczną czy np. wodorem. To z kolei wpływa na obowiązki szerokiego kręgu przedsiębiorców - nie tylko tych działających w sektorze elektromobilności, lecz także m.in. inwestorów i deweloperów wznoszących nowe budynki, podmiotów remontujących już istniejące obiekty, pracowni projektowych, a również spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych czy operatorów sieci dystrybucyjnych.
przyspieszenie procedur
Istotną zmianą dla przedsiębiorców budujących instalacje jest nałożenie na operatorów sieci dystrybucyjnych obowiązku szybszego rozpatrywania wniosków o warunki przyłączenia do sieci ogólnodostępnych stacji ładowania obejmujących wyłącznie punkty ładowania o dużej mocy (czyli powyżej 22 kW). Ogólna zasada dotycząca przyłączania do sieci elektroenergetycznej stanowi, że jej operator obowiązany jest do zawarcia umowy o przyłączenie do sieci na zasadzie równoprawnego traktowania. Od tej zasady przewidziano kilka wyjątków. W pierwszej kolejności operator sieci powinien przyłączać do sieci instalacje odnawialnych źródeł energii, infrastrukturę ładowania drogowego transportu publicznego, a następnie ogólnodostępne stacje ładowania obejmujące wyłącznie punkty ładowania o dużej mocy. Innymi słowy, operator jest obowiązany priorytetowo rozpatrywać wnioski o przyłączenie do sieci tzw. szybkich ogólnodostępnych stacji ładowania. Co bardzo ważne dla operatorów szybkich stacji ładowania, w przypadku braku możliwości przyłączenia do sieci takiej stacji, operator energetyczny w odpowiednim terminie powiadamia o tym pisemnie podmiot ubiegający się o przyłączenie i wskazuje maksymalną dostępną moc przyłączeniową w miejscu wskazanym we wniosku. Terminy te wynoszą: