13 pytań o otwarte dane w samorządzie terytorialnym
Jak każda nowa regulacja - nawet jeśli nie mówimy o akcie wypełniającym pustkę prawną, lecz zastępującym inny, dotychczas obowiązujący - tak i obowiązująca dopiero od kilku dni ustawa z 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1641) rodzi pytania podmiotów, do których jest adresowana. Zwłaszcza u tych, którzy zobowiązani są do podejmowania działań na jej podstawie. Odpowiadamy na niektóre z nich.
► Czy gmina ma obowiązek określić warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, a jeśli tak, to w jaki sposób powinna je upublicznić?
Tak, art. 11 ust. 1 ustawy zobowiązuje do udostępniania w Biuletynie Informacji Publicznej, w menu przedmiotowym, w kategorii „Ponowne wykorzystywanie”:
1) warunków ponownego wykorzystywania danych, jeżeli gmina je określiła;
2) informacji o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie, w tym jak jest to wyliczane, oraz informacji o czynnikach, które będą brane pod uwagę przy rozpatrywaniu wniosków o ponowne wykorzystywanie i które mogą mieć wpływ na koszt lub czas przygotowania lub przekazania informacji;
3) informacji o środkach prawnych przysługujących w przypadku odmowy wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie oraz o prawie do sprzeciwu;