Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2021-09-13

aktualności

Odpady: UODO sprawdzi, jak gminne jednostki przekazują dane

Ustawa czystościowa stawia administratorów baz danych, np. wodociągi czy OPS-y, między młotem a kowadłem. Muszą udostępnić włodarzom informacje potrzebne do kontroli deklaracji śmieciowych mieszkańców, mimo że – przez lakoniczne przepisy – ryzykują naruszeniem RODO

Zgodnie z nowym art. 6o ust. 1a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 888; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1648; dalej: u.c.p.g.) włodarze zyskali uprawnienia do tego, by w celu weryfikacji złożonych przez mieszkańców deklaracji śmieciowych skorzystać z baz danych gminnych jednostek organizacyjnych, w tym przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. I choć przepis jest słuszny, bo jak mówi Mateusz Karciarz, prawnik z Kancelarii Zygmunt Jerzmanowski i Wspólnicy, każda dodatkowa możliwość pozyskiwania przez gminę informacji, które mogą jej pomóc w uszczelnieniu gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, jest pożądana, to jednak naraża administratorów na konsekwencje prawne, a nawet finansowe, jeśli przekazując dane o mieszkańcach, popełnią błąd.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00