Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2021-07-19

Bez kompleksowej korekty VAT nie ma szans na odsetki

Potwierdza się czarny scenariusz kreślony po wyroku TSUE w sprawie C-276/14 (gmina Wrocław). Fiskus i sądy wojewódzkie, a teraz także NSA odmawiają JST prawa do oprocentowania nadpłat

Gminy najczęściej występowały o zwrot nadpłaty jedynie z tytułu nieodliczonego wcześniej podatku naliczonego związanego z wydatkami na konkretną inwestycję wykorzystywaną potem do czynności opodatkowanych (np. na budowę infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, która została potem przekazana spółce komunalnej; czy oczyszczalni ścieków oddanej następnie nieodpłatnie w trwały zarząd gminnemu zakładowi gospodarki komunalnej). Naczelny Sąd Administracyjny uważa, że złożone przez gminy korekty są wybiórcze, bo pomijają rozliczenie VAT należnego gminy i wszystkich jej jednostek organizacyjnych. Nie mają przez to związku ze wspomnianym wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Potwierdzeniem takiej wykładni są tegoroczne wyroki NSA: z 30 czerwca 2021 r. (sygn. akt I FSK 1578/20, I FSK 1591/20), z 9 kwietnia 2021 r. (sygn. akt I FSK 293/21), z 25 marca 2021 r. (sygn. akt I FSK 1718/20), z 12 marca 2021 r. (sygn. akt I FSK 140/19), z 11 marca 2021 r. (sygn. aktI FSK 1102/20), z 12 lutego 2021 r. (sygn. akt I FSK 685/200).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00