Porada
Poradnia z prawa pracy
Obsługujemy firmę prowadzącą hotele. Na początku roku część pracowników zaplanowała sobie urlopy w okresie wakacyjnym. Pracodawca zamierza zintensyfikować działalność. Czy w związku z tym może przesunąć tym osobom urlopy na późniejszy okres?
Przesunięcie urlopu wskazanego w planie urlopów jest możliwe ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy, które nie były znane w chwili układania planu. Podstawę takiej decyzji stanowi art. 164 par. 2 kodeksu pracy. Przesunięcie terminu urlopu jest także dopuszczalne z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy. Kodeks pracy jednak nie precyzuje, co oznacza pojęcie „szczególnych potrzeb pracodawcy”. Niemniej jednak w literaturze podaje się, że powinny one wynikać z okoliczności, których nie można było przewidzieć w momencie planowania urlopu. Mogą mieć one podłoże ekonomiczne (np. otrzymanie nowego zamówienia), organizacyjne (np. nieobecność innego pracownika) lub techniczne (np. awaria urządzenia). Ich wystąpienie będzie uzasadniać przesunięcie terminu urlopu tylko wówczas, gdy konsekwencją nieobecności pracownika w pracy byłoby poważne zakłócenie toku pracy.
Wspomnianą w pytaniu sytuację można zakwalifikować jako przesłankę przesunięcia urlopów. Przesunięcie urlopu przez pracodawcę nie wymaga jego współdziałania z organizacjami związkowymi. Przesunięty urlop jest udzielany przez pracodawcę w terminie uzgodnionym z pracownikiem.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right