comment
Porada
Data publikacji: 2021-06-23
Poradnia ubezpieczeniowa
- Czy przedsiębiorca zawieszający wykonywanie działalności musi rozwiązać umowy ze zleceniobiorcami, aby uniknąć składek
- Dlaczego to płatnik musi kontrolować, czy składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe nadal mają charakter dobrowolny
- Na jakich zasadach można domagać się wypłaty odsetek od świadczenia przyznanego z opóźnieniem
- Za jaki okres ZUS może żądać zwrotu nienależnie pobranego świadczenia
Zamierzam zawiesić prowadzenie działalności gospodarczej. Zatrudniam jednak pracowników i jednego zleceniobiorcę, któremu nie chce wypowiadać umowy. Czy jeśli tego nie zrobię, to ZUS może uznać, że jednak działalność prowadziłem i nakazać mi zapłatę składek?
Z art. 36a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika, że ubezpieczenia emerytalne i rentowe w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej są dobrowolne. Przedsiębiorca w tym okresie nie opłaca ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego. Zawieszenie działalności gospodarczej powoduje ustanie obowiązku ubezpieczeń społecznych. Przedsiębiorca będący płatnikiem składek wyłącznie za siebie nie ma obowiązku składania deklaracji rozliczeniowej w tym czasie.
Pozostało 90% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie
Książka