Artykuł
Czy tożsamość płciowa ucznia to problem dla szkoły?
Przypadek niepublicznej placówki w Podkowie Leśnej, w której nauczyciele zwracają się do transpłciowego dziecka akceptowanym przez niego imieniem, innym niż metrykalne, wywołał pytania, czy tego typu kwestie można regulować uchwałą rady pedagogicznej albo innym aktem prawnym funkcjonującym w szkole. Czy placówka ma do tego prawo? Czy przyjmując określone zasady postępowania, może być poddana kontroli kuratorium oświaty lub samorządu, na terenie którego działa?
dobro dziecka ważniejsze niż urzędowe dane
dr hab. Kazimierz Bandarzewski Katedra Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego
Szkoła publiczna jest instytucją zobowiązaną do realizacji wynikającego z art. 70 Konstytucji RP prawa do nauki. Pobyt dziecka w szkole stanowi podstawową formę wykonywania tego prawa i nie może mu tego utrudnić nieidentyfikowanie się z płcią wskazaną w akcie urodzenia.
Stwarzanie uczniowi najlepszych możliwych warunków do nauki i rozwoju w szkole powinno być podstawowym kryterium działania zarówno tych placówek, jak i pozostałej administracji. Jakakolwiek formuła dyskryminacji dziecka nie może tu mieć miejsca. W sytuacji gdy identyfikuje się ono z
-
keyboard_arrow_right