Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2021-02-09

Jak przedsiębiorcy mogą zobligować rady gmin do zwolnienia z opłat za alkohol

Przepisy wprost nie przewidują możliwości zobowiązania radnych do przyznania ulgi. Istnieją jednak instrumenty, dzięki którym restauratorzy mogą interweniować u lokalnego prawodawcy

Kolejna nowelizacja specustawy o COVID-19 z 9 grudnia 2020 r. przedłużyła możliwość zwolnienia lub odroczenia terminu płatności rat opłaty za posiadanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu także w 2021 roku. Ulgi mogą dotyczyć wyłącznie przedsiębiorców branży gastronomicznej. Ich wprowadzenie nie jest jednak dla samorządu obowiązkowe. Rada gminy może, ale nie musi w tym zakresie podjąć uchwałę. I faktycznie rady nie paliły się w ubiegłym roku do zwalniania przedsiębiorców z tej daniny. Sęk w tym, że magistraty brak aktywności w wydawaniu uchwał tłumaczą brakiem sygnałów od restauratorów o takiej potrzebie. - Nie podjęto uchwały, bo nikt nie wystąpił z taką inicjatywą uchwałodawczą, nie było też wniosków przedsiębiorców, by podjąć taką uchwałę - mówi Marta Lackorzyńska-Szerafin, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Zamość.

W interesie lokalnych przedsiębiorców jej zatem zgłaszanie potrzeby podjęcia tej uchwały. Wprawdzie przepisy wprost nie przewidują możliwości zobowiązania radnych do głosowania za zwolnieniem z opłat, lecz przepisy przewidują katalog instrumentów, dzięki którym restauratorzy mogą interweniować u lokalnego prawodawcy.

Trzy mechanizmy

- W świetle obowiązujących przepisów możemy wskazać na trzy instrumenty prawne, dzięki którym restauratorzy mogą skłonić radę gminy do podjęcia uchwały, tj. wniosek, petycja i obywatelska inicjatywa uchwałodawcza - wylicza Mateusz Karciarz, prawnik z kancelarii Jerzmanowski i Wspólnicy. - Wniosek jest składany w trybie działu VIII kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 241 k.p.a. jego przedmiotem mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności - tłumaczy prawnik. Marcin Karciarz tłumaczy, że petycję składa się w trybie ustawy z 11 lipca 2014 r. o petycjach. Zgodnie z art. 2 ust. 3 tej ustawy jej przedmiotem może być żądanie, w szczególności zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00