Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2021-01-24

Kłamstwo w przetargu może długo ciągnąć się za oferentem

Jeśli przedsiębiorca przedstawi zamawiającemu nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje, to konsekwencją może być nie tylko odrzucenie oferty w danym postępowaniu, lecz także wykluczenie takiego wykonawcy i odrzucanie jego ofert z kolejnych zamówień publicznych

Nowe prawo zamówień publicznych (ustawa z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, Dz.U. z 2019 r. poz. 2019; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 2320) kryje w sobie wiele zaskakujących dla wykonawców nowości. Wprawdzie nie przewiduje już obowiązkowego wykluczenia z postępowania oferenta, który podał nieprawdziwe informacje, ale jeśli zamawiający zdecyduje się zastosować fakultatywną przesłankę wykluczenia - to wykonawca może mieć duże kłopoty. Konsekwencją może być dla niego nie tylko - jak dotychczas - wykluczenie z danego postępowania, lecz z kolejnych zamówień publicznych - i to nawet na dwa lata. Ale po kolei.

Jak było dotychczas

Przepisy starej ustawy - Prawo zamówień publicznych (dalej: stare p.z.p.), obowiązującej do stycznia bieżącego roku, przewidywały obowiązkową sankcję dla wykonawców za podanie przez nich w postępowaniu nieprawdziwych bądź wprowadzających w błąd informacji. A mianowicie obligowały zamawiających do wykluczenia z postępowania tych wykonawców, którzy odpowiednio w wyniku:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00