Leasing konsumencki - nowe regulacje w podatkach dochodowych
1 lipca 2011 r. weszła w życie oczekiwana i głośno zapowiadana ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, tzw. ustawa deregulacyjna.
Marcin Gawlik
doradca podatkowy
Ustawa ta umożliwiła zawieranie podatkowych umów leasingu konsumenckiego. Jest to nowość na polskim rynku.
Największą zaletą nowych rozwiązań dotyczących leasingu konsumenckiego jest fakt, że finansujący, zawierając umowę leasingu z konsumentem, nie traci prawa do stosowania przepisów umożliwiających korzystne traktowanie przepływów pieniężnych z tytułu umowy leasingu. Omawiane zmiany powinny więc zachęcić finansujących do wprowadzenia do katalogu oferowanych produktów propozycji leasingu konsumenckiego. Zmiany te są oczywiście korzystne także dla korzystających nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów). Nie zyskają oni co prawda prawa zaliczania do kosztów podatkowych opłat leasingowych, niemniej jednak będą uprawnieni do nabycia przedmiotu leasingu po korzystnej cenie na koniec umowy.
Zawieranie umów leasingu z nieprzedsiębiorcami
Dotychczas podatnik mógł zawrzeć z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej umowę nazwaną umową leasingu, ponieważ przepisy kodeksu cywilnego nie stały temu na przeszkodzie. W takim przypadku leasingodawca nie uzyskiwał jednak prawa do rozliczania kosztów i przychodów w myśl zasad rozdziałów 4a ustaw o podatkach dochodowych i musiał stosować zasady ogólne (zgodnie z art. 17l u.p.d.o.p. i art. 23l u.p.d.o.f.). Wyłączało to m.in. specyficzne traktowanie przepływów pieniężnych w leasingu finansowym i prowadziło do rozliczania takich umów, jak umowy najmu czy dzierżawy.