Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-08-17

Dostosowanie zakładowego planu kont do dotacji z funduszy unijnych

Jednym z warunków korzystania z funduszy unijnych jest obowiązek prawidłowego ujęcia dotacji w księgach rachunkowych, w sposób, w jaki zezwalają na to krajowe i międzynarodowe regulacje rachunkowości, wytyczne programów wsparcia ze środków unijnych oraz inne przepisy, które regulują zasady funkcjonowania pomocy publicznej. W takiej sytuacji beneficjenci nierzadko zmuszeni są do zmiany zasad (polityki) rachunkowości w zakresie stosowanego planu kont.

Krzysztof Dziadek

Politechnika Koszalińska, Zakład Rachunkowości

Dotacje otrzymywane z funduszy Unii Europejskiej stanowią bezzwrotną pomoc publiczną oferowaną krajowym instytucjom, samorządom oraz jednostkom gospodarczym. Może ona służyć do współfinansowania wdrażanych projektów inwestycyjnych lub wsparcia bieżącej działalności. Środki uzyskane przez beneficjentów pomocy unijnej mogą być przeznaczone m.in. na zakup lub budowę środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, prowadzenie prac badawczo-rozwojowych, szkolenia podnoszące kwalifikacje pracowników, zakup wyspecjalizowanych usług (np. doradztwa prawnego, technicznego, finansowego związanego z realizowaną inwestycją) lub na realizację innych projektów.

Literatura przedmiotu bardzo ogólnie wyjaśnia sposób prezentacji dotacji pochodzących z funduszy wspólnotowych. W praktyce zagadnienie to - ze względu na różnorodność rodzaju dotacji, trybu udzielanej pomocy, możliwość pozyskania środków na różnych szczeblach programowania (centralnym i regionalnym), a także częstych zmian w wytycznych instytucji zarządzających programami operacyjnymi - bardzo często spędza sen z powiek niejednemu księgowemu.

Wymogi ujęcia dotacji w księgach rachunkowych

Obowiązek stosowania i prowadzenia odrębnej rachunkowości w zakresie finansowania z funduszy unijnych regulują przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności. Zgodnie z przytoczonym rozporządzeniem (art. 60 lit. d) beneficjent środków unijnych, który prowadzi księgi rachunkowe, musi w nich wyodrębnić operacje gospodarcze związane z otrzymanym dofinansowaniem. Obowiązek ten może spełnić, zapewniając:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00