Artykuł
Dostawy niefakturowane - czy utworzyć na nie rezerwę
W większości przedsiębiorstw prowadzone jest konto "Rozliczenie zakupu". Saldo kredytowe tego konta wykazuje dostawy niefakturowane, w związku z którymi na koniec roku pojawi się wątpliwość, jak je wykazać w księgach: czy dokonać biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, czy ująć jako zobowiązania? Przepisy prawa bilansowego nie są jednoznaczne w tym zakresie.
Gyöngyvér Takáts
ekonomista
Prowadzenie konta "Rozliczenie zakupu" jest zalecane jednostkom gospodarczym w celu kontroli dokonanych zakupów:
● na stronie debetowej tego konta należy ująć dostawy w drodze, tj. obroty na tej stronie oznaczają brak fizycznej dostawy, na którą jednostka otrzymała już fakturę zakupu. Stosowanie tego konta eliminuje ryzyko ujmowania składników aktywów, których jednostka jeszcze nie otrzymała;
● na stronie kredytowej konta "Rozliczenie zakupu" wykazywane są dostawy, na które jednostka nie otrzymała jeszcze faktury, tj. dostawy niefakturowane. Jeżeli minie termin wystawienia faktury, jednostka powinna się dowiadywać u kontrahenta, co się stało z dostawą, ponieważ może się zdarzyć, że faktura zaginęła w drodze lub kontrahent zapomniał jej wystawić.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right