Artykuł
Uproszczenia w prowadzeniu ksiąg rachunkowych
Ustawa o rachunkowości obowiązuje wszystkie jednostki prowadzące księgi rachunkowe. Jednak niektóre podmioty, zwłaszcza te mniejsze, nie muszą prowadzić ewidencji z taką samą szczegółowością jak duże spółki. Mogą one wprowadzić do swojej polityki rachunkowości uproszczenia, które dopuszcza ustawa.
Joanna Gawrońska
biegły rewident
Według ustawy o rachunkowości można wyróżnić trzy grupy podmiotów, które mają obowiązek stosowania jej przepisów, ale w różnym zakresie.
Tabela 1. Podział podmiotów według ustawy o rachunkowości
Z uproszczeń, jakie przewiduje ustawa o rachunkowości, mogą korzystać tylko jednostki sklasyfikowane w grupie 1 i 2. Uproszczenia te mogą być jednak stosowane pod warunkiem, że nie wpływają one negatywnie na rzetelność danych wykazywanych w księgach rachunkowych, a tym samym również w sprawozdaniach finansowych. Decyzję o zastosowaniu uproszczenia podejmuje kierownik jednostki, oceniając korzyści i skutki uboczne wynikające z jego wprowadzenia.
Uproszczenia zawarte w przepisach rachunkowych można podzielić na dwie grupy: ze względu na wielkość jednostki oraz z uwagi na istotność zawartego uproszczenia.
Tabela 2. Klasyfikacja uproszczeń przewidzianych w ustawie o rachunkowości
Sprawozdania finansowe w formie uproszczonej
Uproszczenia w sporządzaniu sprawozdania finansowego polegają na możliwości wykazywania w tym sprawozdaniu wyłącznie informacji oznaczonych literami oraz cyframi rzymskimi. Nie ma zatem obowiązku wypełniania pozycji oznaczonych literami arabskimi. Również informacja dodatkowa może być sporządzona w odpowiednio uproszczonej formie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right