Odpowiedzialność pracodawcy za rzeczy pracownika
Pracodawca zapewnia bezpieczeństwo rzeczy osobistych wniesionych przez pracownika na teren zakładu, pod warunkiem że mają one związek z pracą. Ich zaginięcie może powodować obowiązek wypłaty odszkodowania przez pracodawcę.
Arkadiusz Mika
Przepisy prawa pracy nie przewidują wprost obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa rzeczy osobistych pracownika wnoszonych na teren zakładu pracy. Obowiązek taki, ale tylko w odniesieniu do rzeczy pozostawionych w związku z pracą, wypływa z obowiązku zapewnienia zatrudnionym bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Taki pogląd jest prezentowany w orzecznictwie sądowym.
Pracodawca przez nawiązanie stosunku pracy zobowiązuje się do zapewnienia pracownikowi bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. W konsekwencji, powinien zadbać o bezpieczeństwo prywatnych rzeczy pracownika, które pracownik nosi ze sobą do pracy i pozostawia w określonym miejscu, aby móc swobodnie wykonywać pracę.