Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-06-28

Sfinansowanie przebudowy drogi publicznej jako koszt

Czy spółka ma prawo zaliczenia bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu danego roku podatkowego, wydatków poniesionych na partycypację w kosztach przebudowy ronda?

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 października 2008 r. (nr IP-PB3-423-1123/08-2/JG)

Stan faktyczny

(...) P. SA (zwana dalej spółką) zamierza rozbudować własną stację paliw położoną na działce gruntowej nr 215 w Goleniowie. W tym celu, po długoletnich negocjacjach, zakupiła od Gminy G (zwana dalej gminą) przyległą do działki 215, działkę nr 214. Obie działki położone są bezpośrednio przy jednym z głównych skrzyżowań miasta G, w punkcie krzyżowania się trzech dróg: krajowej, wojewódzkiej i powiatowej. Z uwagi na fakt, iż stacja paliw jest położona w pasie drogowym, spółka nie miała żadnej możliwości podjęcia rozbudowy stacji, ponieważ blokował ją istniejący plan zagospodarowania przestrzennego w gminie. Plan zagospodarowania przestrzennego zakładał budowę ronda na terenie przyległym do stacji i utratę przez spółkę możliwości prowadzenia w tym miejscu działalności gospodarczej, z uwagi na brak możliwości skomunikowania stacji paliw z rondem. W związku z powyższym, spółka podjęła rozmowy z gminą w celu zmiany usytuowania ronda względem stacji paliw i stworzenie podatnikowi możliwości kontynuowania działalności gospodarczej w tym miejscu. Efektem wzajemnych rozmów jest przesunięcie ronda przestrzennie względem stacji paliw oraz wyrażenie zgody na sprzedaż na rzecz spółki wspomnianej powyżej działki nr 214 wraz z możliwością otrzymania zgody na rozbudowę stacji. Mając na uwadze, iż miejsce to ma strategiczne znaczenie dla spółki ze względu na atrakcyjne położenie biznesowe, spółka wyraziła zgodę na partycypację w kosztach budowy ronda, aby spełnić bezwzględny warunek pozwalający na funkcjonowanie stacji w tym miejscu. Pozwolenie na rozbudowę stacji paliw było uwarunkowane zawarciem pomiędzy spółką a gminą porozumienia w zakresie przebudowy istniejącego skrzyżowania. W efekcie podpisanego porozumienia, w obrębie stacji paliw podatnika powstanie świetnie skomunikowany system trzech dróg, o znaczącym natężeniu ruchu, z bardzo dogodnym systemem wjazdów i wyjazdów z/na stację paliw podatnika. Spółka partycypuje w blisko 50 proc. ogólnych kosztów związanych z budową ronda. Koszty te obciążały bezpośrednio spółkę. Faktura dokumentująca wydatek zostanie wystawiona na spółkę. Zmodernizowana infrastruktura komunikacyjna wokół stacji paliw stanowi własność gminy. Poniesione przez spółkę wydatki ściśle wiążą się z podstawową działalnością gospodarczą podatnika. Partycypacja w kosztach przebudowy układu komunikacyjnego wokół stacji paliw była warunkiem otrzymania pozwolenia na rozbudowę stacji paliw. Bez poniesienia nakładów na infrastrukturę towarzyszącą spółka nie mogłaby zrealizować inwestycji budowlanej na działce nr 214, co więcej - nie mogłaby dokonywać czynności opodatkowanych w tym miejscu, z uwagi na niedogodne położenie komunikacyjne stacji paliw podatnika względem ronda.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00