Zmiany w przepisach ubezpieczeniowych
Jak przedsiębiorca powinien pytać o interpretację przepisów ubezpieczeniowych w jego indywidualnej sprawie? Co ze składkami na ubezpieczenia w razie zawieszenia przez niego działalności?
Artur Bielewicz
20 września br. zacznie obowiązywać większość przepisów ustawy z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 141, poz. 888). Wprowadzają one m.in. instytucję wiążącej wykładni przepisów dotyczących obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne w indywidualnych sprawach przedsiębiorcy oraz konsekwencje dotyczące zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
Urzędowa interpretacja przepisów
Przepisy ustawy nowelizującej ustawę z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn.zm.) umożliwiają przedsiębiorcy złożenie do ZUS lub NFZ wniosku o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. Przedsiębiorca we wniosku o wydanie interpretacji jest obowiązany przedstawić stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko w sprawie. Wniosek o wydanie interpretacji zawiera również firmę przedsiębiorcy, oznaczenie siedziby i adresu albo miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, numer identyfikacji podatkowej (NIP), numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo w Ewidencji Działalności Gospodarczej, adres do korespondencji, w przypadku gdy jest on inny niż adres siedziby albo adres zamieszkania przedsiębiorcy.