Uzyskanie informacji o pośredniku ubezpieczeniowym
Czy rejestr pośredników ubezpieczeniowych obejmuje wszystkich agentów ubezpieczeniowych? Jakie dokumenty należy złożyć, aby sprawdzić wiarygodność pośrednika ubezpieczeniowego zanim podpisze umowę ubezpieczenia?
Każdy agent ubezpieczeniowy podlega wpisowi do rejestru pośredników ubezpieczeniowych, który jest jawny i dostępny dla osób trzecich. Rejestr ten jest prowadzony przez Komisję Nadzoru Finansowego w systemie informatycznym. Informacje z rejestru agentów ubezpieczeniowych są udzielane na wniosek i obejmują m.in. informacje: czy przedsiębiorca jest wpisany do rejestru agentów ubezpieczeniowych, czy osoba fizyczna jest wpisana do rejestru agentów jako osoba, przy pomocy której agent wykonuje czynności agencyjne, o zakładach ubezpieczeń, na rzecz których działa agent, oraz o zakresach pełnomocnictw. W wprowadzonym rejestrze można również znaleźć informację, czy agent ubezpieczeniowy, który działa na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy o działalności ubezpieczeniowej, zawarł umowę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (w tym także informację o numerze polisy, terminie obowiązywania tej umowy ubezpieczenia oraz nazwie zakładu ubezpieczeń, z którym zawarto tę umowę). Z rejestru dowiemy się także, czy agent ubezpieczeniowy wykonuje działalność na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.