Data publikacji: 02.07.2018
Nowy wzór księgi przychodów i rozchodów
Od kiedy należy stosować nowy wzór księgi? W której kolumnie ewidencjonujemy obecnie koszty reklamy niepublicznej?
Grzegorz Ziółkowski
Mocą rozporządzenia z 16 lutego 2007 r. Minister Finansów dokonał zmian w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Najistotniejszą zmianą wynikającą z nowelizacji jest wprowadzenie nowego wzoru podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Data opublikowania oraz wejścia w życie rozporządzenia powoduje jednak, że w praktyce podatnicy w 2007 r. będą prowadzić księgę według wzoru obowiązującego poprzednio. Pozwala na to samo rozporządzenie i tak prowadzona księga będzie niewadliwa. Podatnicy, którzy zaprowadzili na 2007 r. księgę według dotychczasowego wzoru, mogą ewidencjonować w niej zdarzenia również po wejściu w życie omawianego rozporządzenia. Warunkiem jest uwzględnienie przy prowadzeniu księgi zmienionych zasad podatkowych. Chodzi tu głównie o niedokonywanie zapisów w kolumnie 12 księgi, która w poprzednim wzorze dotyczyła limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy niepublicznej. Do końca 2007 r. przepisy ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.) zawierały dość lakoniczny przepis, który z kosztów uzyskania przychodów wyłączał wydatki na reprezentację i reklamę w części przekraczającej 0,25 proc. przychodu, chyba że reklama była prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Powyższe wyłączenie z kosztów oznaczało, że wydatki na reprezentację i reklamę niepubliczną mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ale w granicach limitu. Kolumna 12 księgi w poprzednio obowiązującym wzorze przeznaczona była do dokonywania zapisów tych limitowanych kosztów. Z dniem 1 stycznia 2007 r. przepis ustawy podatkowej uległ zmianie i z kosztów uzyskania przychodu zostały wyłączone jedynie koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jedyną korzyścią z nowego przepisu jest to, że działalność reklamowa firm nie będzie już rozpatrywana w kontekście podziału na reklamę publiczną i niepubliczną. Obecnie każde działania reklamowe stanowią koszt w całości, pod warunkiem że będą wykazywać związek z uzyskiwanym przychodem. Nie jest to jednak powód, aby dokonaną zmianę przepisu oceniać pozytywnie. Jako reprezentację słownik definiuje „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. Niewątpliwie reprezentacja ma służyć kształtowaniu korzystnego wizerunku firmy poprzez dbałość o wystrój firmy, prezencję pracowników i właścicieli firmy, którzy prowadzą jej sprawy, zapewnienie dobrej atmosfery w kontaktach z klientami i kontrahentami. Do typowych wydatków reprezentacyjnych można zaliczyć: