comment
Artykuł
Data publikacji: 2006-09-05
Jak sprawdzić i reklamować stan konta emerytalnego w ZUS
Jaka jest procedura postępowania, gdy kwota składek emerytalnych wynikająca z informacji wysłanej przez ZUS jest nieprawidłowa? Co powinna zawierać reklamacja złożona w związku z taką sytuacją przez ubezpieczonego?
Piotr Kruszalski
Osoby urodzone po 31 grudnia 1968 r., a także w latach 1949-1968, które nie spełnią warunków wymaganych do przyznania emerytury na „starych” zasadach do końca 2007 r. - będą otrzymywać w przyszłości z ZUS emeryturę wyliczoną według nowych reguł. Większość takich osób otrzyma również emeryturę z II filaru, wypłacaną przez zakład emerytalny z tytułu składek odprowadzonych do otwartego funduszu emerytalnego.
Kwota nowej emerytury wypłacanej przez ZUS zostanie ustalona poprzez podzielenie sumy zapisanych na koncie i zwaloryzowanych składek oraz (ewentualnie) zwaloryzowanego kapitału początkowego przez tzw. średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku równym wiekowi przejścia na emeryturę danej osoby.
Jak więc widać, kwota składek zgromadzonych na indywidualnym koncie w ZUS będzie miała zasadnicze znaczenie przy ustalaniu w przyszłości wysokości emerytury. Należy więc „trzymać rękę na pulsie” i dbać o to, aby składki były tam prawidłowo ewidencjonowane. Pomóc w tym mają informacje o ich wysokości wysyłane przez ZUS ubezpieczonym za poszczególne lata kalendarzowe. Ubezpieczeni niebędący płatnikami składek otrzymują informację o składkach na ubezpieczenie emerytalne - należnych, tj. wynikających z imiennych raportów miesięcznych przekazanych przez płatnika/płatników składek do ZUS. Natomiast ubezpieczeni będący jednocześnie płatnikami składek otrzymują informację o składkach na ubezpieczenie emerytalne faktycznie opłaconych.
Pozostało 87% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie
Książka