Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2006-07-11

Potwierdzanie wysokości wynagrodzeń wliczanych do emerytury

Jakie dokumenty potwierdzające wysokość wynagrodzeń pracodawca powinien dołączyć do wniosku pracownika o emeryturę? Jakich zasad musi przestrzegać przy wypełnianiu zaświadczenia ZUS Rp-7?

Jan Witkowski
Dokumentem potwierdzającym wysokość osiągniętych przez pracownika zarobków wliczanych do podstawy wymiaru emerytury jest przede wszystkim zaświadczenie zakładu pracy, wystawiane według wzoru ustalonego przez ZUS. Chodzi o formularz zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu o nazwie ZUS Rp-7. Zaświadczenie to może wydać pracodawca (inny zobowiązany do tego płatnik składek), potwierdzając w nim dane dotyczące okresu, za jaki został wypłacony przychód, a także wysokość tego przychodu w rozbiciu na poszczególne lata oraz składniki wynagrodzenia.
Zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu może wystawić również następca prawny pracodawcy, u którego kiedyś pracownik był zatrudniony. Takim następcą prawnym jest m.in. zakład pracy, który przejął pracowników na podstawie art. 231 kodeksu pracy i znajduje się tym samym w posiadaniu ich dokumentacji. Prawo do wystawienia Rp-7 mają również podmioty, które powstały w wyniku przekształceń własnościowych lub restrukturyzacji na podstawie odrębnych przepisów (np. spółka prawa handlowego powstała po sprywatyzowaniu przedsiębiorstwa państwowego). Zaświadczenie ZUS Rp-7 może wystawić ponadto Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa jako następca prawny zlikwidowanych przedsiębiorstw gospodarki rolnej. Jeśli w stosunku do zakładu pracy zostało wszczęte postępowanie likwidacyjne lub upadłościowe, druk ZUS Rp-7 może także wypełnić likwidator lub syndyk masy upadłościowej ustanowiony na czas trwania tego postępowania.
Wypełniając druk ZUS Rp-7 pracodawca lub inny uprawniony do tego podmiot powinien wszystkie okoliczności stwierdzić w sposób niebudzący wątpliwości. Żadnej rubryki nie może pozostawić nie wypełnionej, a w przypadku braku określonych danych - powinien wpisać np. wyrażenie „nie dotyczy” lub „bez znaczenia”. Przed przystąpieniem do wypełniania zaświadczenia pracodawca powinien najpierw zapoznać się z informacją zamieszczoną na odwrocie formularza.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00