comment
Artykuł
Data publikacji: 2006-06-13
Nieprawidłowości i błędy w sprawozdawczości finansowej
Czy każdą pomyłkę można nazwać oszustwem? Jakie są źródła powstawania błędów? Czy stały audytor to najlepsze rozwiązanie dla firmy? Czy założenie kontynuacji działania jest prawidłowe przy znacznym ograniczeniu działalności spółki?
Jacek Kaczka
Pierwsze półrocze to dla większości firm okres wzmożonej pracy dla działów finansowo-księgowych oraz zarządów. Wiele firm dokonuje zatwierdzania rocznych jednostkowych oraz skonsolidowanych sprawozdań finansowych. W oparciu o informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych zarządzający i sprawujący nadzór właścicielski nad jednostkami gospodarczymi znajdą odpowiedź na pytanie, czy poprzedni rok obrotowy był „korzystny” finansowo, czy zrealizowano zakładane wcześniej przez zarządy prognozy finansowe. Sprawozdania pozwolą także na dokonanie oceny bieżącej sytuacji majątkowej i finansowej oraz pomogą upewnić się, czy nie występują zagrożenia związane z funkcjonowaniem danej jednostki gospodarczej w najbliższym czasie. Zewnętrznymi odbiorcami sprawozdań finansowych są m.in. banki udzielające finansowania zewnętrznego, kontrahenci oraz potencjalni inwestorzy zainteresowani nabyciem akcji danej jednostki. Wszystkie te podmioty są zainteresowane uzyskaniem prawidłowych i rzetelnych informacji zarówno o charakterze finansowym, jak i niefinansowym. Informacje takie uwzględniane są w rocznych sprawozdaniach finansowych.
Rodzaje nieprawidłowości
Czasami zdarzają się błędy nieświadome, wynikające z pomyłek arytmetycznych, z niewłaściwego stosowania zasad rachunkowości, niedopatrzenia, czy chociażby mylnej interpretacji zdarzeń. O wiele bardziej niebezpieczne z punktu widzenia właścicieli jednostki gospodarczej oraz odbiorców zewnętrznych sprawozdań finansowych mogą być oszustwa.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right