Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2006-02-07

Wydatki ponoszone przed rejestracją spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Czy koszty związane z podpisaniem umowy spółki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów spółki? Czy wydatki na rejestrację spółki w KRS stanowią koszt spółki?

Anna Piszcz, Przemysław Piszcz
Zagadnienie wydatków ponoszonych przed zarejestrowaniem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością niezmiennie stanowi punkt sporny pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi. Wyjściem z tych problemów miało być powstanie instytucji „spółki w organizacji”, jako formy przejściowej dla powstających spółek kapitałowych, która została uznana za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Czy tak się jednak stało?
Powstanie spółki w organizacji
Elementami niezbędnymi do powstania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością są:
1) zawarcie umowy spółki,
2) wniesienie przez wspólników wkładów na pokrycie całego kapitału zakładowego, a w razie objęcia udziału za cenę wyższą od wartości nominalnej także wniesienie nadwyżki,
3) powołanie zarządu,
4) ustanowienie rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej, jeżeli wymaga tego ustawa lub umowa spółki,
5) wpis do rejestru.
Do dnia uzyskania przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym można wyróżnić dwa stadia:
- w którym założyciele przeprowadzają rokowania zmierzające do zawarcia umowy spółki, przeprowadzają ekspertyzy techniczne, ekonomiczne, finansowe, mające na celu zorientowanie się co do opłacalności planowanego przedsięwzięcia, uzyskują porady prawne;
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00