Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-12-19

Nowe środki transportu

Kolejny artykuł z cyklu „Opodatkowanie VAT handlu wewnątrzwspólnotowego” jest poświęcony zawiłemu, ale mającemu duże praktyczne znaczenie tematowi o nowych środkach transportu. W zakresie VAT wewnątrzwspólnotowa dostawa, a przede wszystkim nabycie nowych środków transportu rządzi się praktycznie własnymi zasadami...

Dominika Kilichowska
Jakie dokumenty warunkują stosowanie stawki 0 proc. przy dostawie nowych środków transportu? Jakie jest zróżnicowanie rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu w zależności od statusu podatnika?
Od 1 maja 2004 roku obowiązują w podatku od towarów i usług szczególne regulacje dotyczące handlu wewnątrzwspólnotowego, jeżeli przedmiotem transakcji są nowe środki transportu. Należy podkreślić, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług obowiązuje autonomiczna definicja nowego środka transportu, która ma niewiele wspólnego z jej potocznym rozumieniem. Ustawodawca w art. 2 pkt 10 ustawy o VAT wskazał, że przez nowe środki transportu należy rozumieć przeznaczone do transportu osób lub towarów:
a) pojazdy lądowe wymienione w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy (np.: samochody osobowe, wagony osobowe, towarowe i specjalne, motocykle), napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta;
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00