Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-11-21

Likwidacja działalności gospodarczej przez ryczałtowców

Jakie obowiązki - w przypadku likwidacji działalności gospodarczej - ciążą na osobach opodatkowanych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub karty podatkowej?

Małgorzata Rymarz
W przypadku przedsiębiorcy opodatkowanego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych o planowanej likwidacji źródła przychodu należy w pierwszej kolejności zawiadomić - na piśmie - naczelnika właściwego urzędu skarbowego. W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa o z.p.d.”) na dzień likwidacji działalności gospodarczej podatnicy opodatkowani ryczałtem obowiązani są sporządzić spis z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, a także rzeczowych składników majątku związanych z wykonywaną działalnością, niebędących środkami trwałymi, zaliczanych do wyposażenia.
Wycena składników majątkowych objętych remanentem powinna odbyć się w ciągu 14 dni od dnia zakończenia spisu z natury. Kryterium wyceny stanowi cena zakupu albo cena rynkowa z dnia sporządzenia spisu, jeżeli jest ona niższa niż cena zakupu, a także gdy nie jest możliwe ustalenie ceny zakupu. Przez cenę zakupu rozumie się cenę, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszoną o VAT podlegający odliczeniu, a przy imporcie - powiększoną o należne cło i podatek akcyzowy, opłaty wyrównawcze oraz opłaty celne dodatkowe. W przypadku otrzymania składnika majątku w drodze darowizny lub spadku przez cenę zakupu rozumie się wartość odpowiadającą cenie zakupu takiego samego lub podobnego składnika majątku. Remanent likwidacyjny należy wpisać do ewidencji według poszczególnych rodzajów jego składników lub w jednej pozycji (sumie), jeżeli na podstawie spisu zostało sporządzone odrębne szczegółowe zestawienie poszczególnych jego składników (zestawienie to należy przechowywać łącznie z ewidencją).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00