Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-11-14

Likwidacja działalności gospodarczej

Jakie skutki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wywołuje likwidacja działalności gospodarczej przez podatnika opodatkowanego w tym zakresie według skali podatkowej lub 19-proc. podatkiem liniowym? Jakie kroki należy podjąć w celu przeprowadzenia tej likwidacji?

Małgorzata Rymarz
Pierwszym krokiem niezbędnym dla likwidacji działalności gospodarczej jest zawiadomienie, w formie pisemnej, właściwego naczelnika urzędu skarbowego o planowanym wygaszeniu przez podatnika wskazanego wyżej źródła przychodu. Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o p.d.o.f. przyjmuje się, że datą likwidacji jest dzień określony w tym zawiadomieniu. Na podatniku ciąży obowiązek sporządzenia spisu z natury, który w omawianym przypadku służy dwóm celom: ustaleniu podatku dochodowego z działalności gospodarczej za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji oraz ustaleniu dochodu stanowiącego podstawę obliczenia tzw. podatku likwidacyjnego.
Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów
Przedsiębiorcy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów przy sporządzeniu remanentu likwidacyjnego powinni uwzględnić treść § 27 ust. 1 i 3 oraz § 28 ust. 4 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z treścią tych przepisów, w przypadku likwidacji działalności gospodarczej, podatnik jest zobligowany do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, a także - co warto podkreślić - wyposażenia, czyli składników majątku rzeczowego związanych z prowadzoną działalnością i niezaliczonych do środków trwałych. Spis z natury powinien uwzględniać także towary stanowiące własność podatnika, znajdujące się w dniu sporządzenia spisu poza zakładem podatnika, a także towary obce znajdujące się w zakładzie podatnika.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00