comment
Artykuł
Data publikacji: 2005-10-17
Ewidencjonowanie kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów
Jakie zasady obowiązują w zakresie ewidencjonowania kosztów? Jakie dokumenty mogą stanowić podstawę zapisów w księdze?
Luiza Boczek
doradca podatkowy z Kancelarii Doradztwa Podatkowego IUSTA
Niniejszy artykuł stanowi drugą część opracowania dotyczącego ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Omówione zostaną w nim zagadnienia związane z ewidencjonowaniem kosztów uzyskania przychodów - w oparciu o interpretacje organów podatkowych, dotyczące zagadnień nieuregulowanych wprost w przepisach podatkowych i wywołujących w związku z tym najwięcej pytań podatników.
Ustalenie kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Wydatki niebędące kosztami uzyskania przychodów wymienione zostały w art. 23 ustawy o p.d.o.f. Zakres tego katalogu negatywnego rodzi jednak niekiedy wątpliwości.
Przykłady
1. Podatnik prowadzący działalność gospodarczą zatrudnia swego małżonka. W związku z tym pojawia się pytanie: czy za koszty uzyskania przychodów mogą być uznane składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych opłacanych w części przez płatnika w związku z zatrudnieniem małżonka. Z art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o p.d.o.f. wynika bowiem, że wartość własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka