comment
Artykuł
Data publikacji: 2005-03-21
Wydatki na cele reklamowe a koszty do nich zbliżone
Jak należy zakwalifikować wydatki przedsiębiorcy związane ze sprzedażą premiową i szkoleniami mającymi na celu zwiększenie sprzedaży? Jak odróżnić wydatki na informację handlową od kosztów z tytułu reklamy?
Często podatnicy prowadzący działalność gospodarczą podejmują wiele działań, których celem jest nie tylko pozyskanie nowych odbiorców, lecz także utrzymanie już zdobytej pozycji na rynku. Można tu wymienić chociażby wydatki na informację handlową czy też organizowanie sprzedaży premiowej. Nierzadko wiąże się to z istotnymi wydatkami. Choć od strony zewnętrznej mogą one upodabniać się do wydatków na reklamę ewentualnie reprezentację, nie zawsze zostaną zaliczone do tej grupy kosztów. Często podatnik, jeśli będzie w stanie wykazać ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a poniesienie wydatków zostanie w odpowiedni sposób udokumentowane, będzie mógł w całości bezpośrednio zaksięgować je w koszty uzyskania przychodu. Jednak z uwagi na fakt, że wydatki takie mają zbliżony charakter do reklamy, reprezentacji, często ich zaliczenie w całości jako kosztu podatkowego może zostać zakwestionowane przez organy podatkowe. Mogą one zmienić kwalifikację poniesionych wydatków i potraktować jako działalność w ramach reklamy bądź reprezentacji, co z uwagi na ograniczenia związane z zaliczaniem w poczet kosztów podatkowych takich wydatków (art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. oraz art. 23 ust. 1 pkt 23 u.p.d.o.f.) może być dla podatnika niekorzystne. Dotyczy to tych sytuacji, gdy poczynione wydatki zostaną zakwalifikowane jako reklama niepubliczna, czyli wydatki, które obciążają koszty podatkowe w granicach limitu.
Pozostało 88% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także