Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-01-24

Sprzedaż premiowa

Czy towary przekazane w związku z prowadzoną sprzedażą premiową mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów? Czy dla osób otrzymujących takie towary stanowią one dochód opodatkowany?

Sebastian Zagórski
Podmioty prowadzące sprzedaż detaliczną starają się przyciągnąć klientów stosując różnego rodzaju akcje marketingowe. Jedną z częściej spotykanych metod jest prowadzenie tzw. sprzedaży premiowej. Może ona przybrać różną formę. Najczęściej sprzedaż premiowa polega na nieodpłatnym przekazywaniu każdej osobie, która dokonała zakupów powyżej pewnej kwoty, określonej nagrody.
Sprzedaż premiowa a reklama
Podatnicy często traktują sprzedaż premiową jako rodzaj reklamy. Tym samym powstają u nich wątpliwości, czy jest to reklama publiczna czy też niepubliczna podlegająca limitowi. Należy więc wyjaśnić, że sprzedaży premiowej nie należy wiązać z pojęciem reklamy. Ponieważ pojęcie reklamy nie zostało zdefiniowane w ustawie, to należy je rozumieć zgodnie z jego ogólnym znaczeniem, czyli jako rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia; chwalenie lub zalecanie czegoś.
W przypadku organizacji sprzedaży premiowej nie mamy do czynienia z tego rodzaju działalnością. Nie ma ona bowiem na celu informowania o zaletach produktu. Oznacza to, że możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup nagród należy oceniać pod kątem ogólnych zasad zaliczania wydatków do kosztów, tzn. zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00