Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2004-05-24

Darowizna a koszty reklamy i reprezentacji

Jakie czynności traktowane są przez ustawy o podatkach dochodowych jak darowizna? Jakie kryteria przyjęło Ministerstwo Finansów i NSA dla odróżnienia wydatków na reklamę i reprezentację od darowizn?

Sebastian Zagórski
Zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłączają z kosztów uzyskania przychodów dokonane darowizny. Powoduje to liczne konflikty między organami podatkowymi a podatnikami. Te pierwsze mają tendencję do bardzo szerokiego rozumienia tego pojęcia. Podatnicy zwykle starają się przekonywać, że dane świadczenie nie było darowizną, ale wydatkiem na reklamę i reprezentację.
Pojęcie darowizny w kodeksie cywilnym
Definicja darowizny zawarta jest w art. 888 kodeksu cywilnego. W myśl tego przepisu przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Jednak zgodnie z art. 889 nie stanowią darowizny następujące bezpłatne przysporzenia:
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00