comment
Artykuł
Data publikacji: 2004-05-10
Obowiązki związane z zakończeniem roku obrotowego
Jakie czynności należy podjąć w związku z zakończeniem roku obrotowego w spółce handlowej?
Dorota Bugajna-Sporczyk
sędzia Sądu Rejonowego w Warszawie Wydział KRS
Zakończenie roku obrotowego w spółce handlowej wiąże się z szeregiem czynności wewnątrzspółkowych oraz czynności rejestrowych.
Czynności zarządu związane ze sporządzaniem dokumentów
Rok obrotowy kończy się sporządzeniem przez zarząd sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności spółki. Sporządzenie sprawozdania finansowego odbywa się w terminie 3 miesięcy od dnia bilansowego. W zależności od formy prawnej spółki, zarząd powinien przedsięwziąć nieco odmienne czynności sprawozdawcze.
W spółkach osobowych podlegających przepisom ustawy o rachunkowości sporządza się jedynie sprawozdanie finansowe, na które składa się: bilans, rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa. W spółkach kapitałowych sporządza się dodatkowo sprawozdanie z działalności jednostki obejmujące informacje o stanie majątkowym i sytuacji finansowej, w tym ocenę uzyskiwanych efektów oraz wskazanie czynników ryzyka. Spółki akcyjne (oraz inne podmioty podlegające obowiązkowemu badaniu sprawozdania) muszą ponadto sporządzić zestawienie zmian w kapitale własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych za rok obrotowy.
Sprawozdanie finansowe podpisują zawsze wszyscy członkowie zarządu spółki oraz osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych. Sprawozdanie z działalności spółki podpisuje tylko zarząd w pełnym składzie. Odmowa podpisu wymaga pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie