Data publikacji: 30.06.2018
Niższe kary i wyższe limity według nowych przepisów ubezpieczeniowych
Jaka jest wysokość opłaty za brak polisy OC? Co robić z polisą OC w przypadku sprzedaży lub kupna samochodu?
Mateusz Nowakowski
Zmniejszone kary za brak polisy OC i uzależnienie ich wysokości od okresu zwłoki w kupnie polisy, nowe zasady regulujące postępowanie w przypadku sprzedaży pojazdu oraz zmiana maksymalnych sum gwarancyjnych - to jedne z ważniejszych postanowień w nowej ustawie z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. Nr 124 poz. 1152).
Niższe kary za brak OC
Poprzednio osoba, która nie miała obowiązkowej polisy OC komunikacyjnego czy też innego ubezpieczenia obowiązkowego, musiała zapłacić opłatę za jej brak, której wysokość co roku ogłaszał Minister Finansów. Na przykład w 2003 r. za brak OC komunikacyjnego opłata wynosiła 3400 zł (dla samochodów osobowych) i 4800 zł (dla ciężarowych). Wynosiła ona tyle samo bez względu na to, czy spóźniliśmy się z kupnem polisy dzień czy dwa miesiące. Obecnie jest niższa sama opłata karna za brak obowiązkowej polisy OC. I tak np. posiadacze samochodów osobowych zapłacą 500 euro, a ciężarówek - 800 euro. Kwoty te przelicza się na złotówki, według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski według tabeli kursów nr 1 w roku kontroli. Oprócz tego, bardziej liberalne są też zasady naliczania opłaty za brak polisy OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Generalnie, im mniejsze jest spóźnienie, tym kara jest niższa. Jeśli zwłoka wyniesie nie więcej niż 3 dni, zapłacimy 20 proc. opłaty. W przypadku spóźnienia do dwóch tygodni zapłacimy połowę stawki podstawowej. Całą karę zapłacimy w przypadku spóźnienia o więcej niż 14 dni. Utrzymana została za to zasada, że uregulowanie opłaty nie zwalnia z obowiązku wykupienia polisy.