comment
Artykuł
Data publikacji: 2004-02-09
Roczny budżet przedsiębiorstwa
Jak prawidłowo sporządzić roczny budżet?
Piotr Rybicki
pracownik firmy audytorskiej i specjalista z zakresu zarządzania finansami
Planowanie w ujęciu rocznym ma na celu zasygnalizowanie mogących się pojawić w trakcie najbliższych 12 miesięcy kryzysów w funkcjonowaniu podmiotu.
Roczny budżet przedsiębiorstwa - zwany również rocznym planem finansowym - to liczbowe ujęcie założeń kierownictwa na najbliższe 12 miesięcy. Podstawą sporządzenia rocznego budżetu w układzie sprawozdawczym są najczęściej budżety cząstkowe sporządzone z uwzględnieniem funkcjonujących w podmiocie ośrodków odpowiedzialności. Takie podejście do budżetu rocznego możliwe jest jedynie w podmiotach, w których wdrożony jest pełny controlling i budżetowanie. W wielu podmiotach roczny plan finansowy sporządzany jest tylko na podstawie danych historycznych i ogólnych prognoz - najczęściej bez szczegółowej analizy. Nie powstają w takim przypadku również budżety cząstkowe. Jednak w obydwu metodach podejścia do rocznych planów finansowych zawsze sporządzany jest on zgodnie z pewnymi założeniami. Skuteczność rocznego budżetu przedsiębiorstwa nie zależy bowiem od techniki jego sporządzania (choć pierwsza metoda wydaje się być precyzyjniejsza), lecz od jakości przyjętych założeń i późniejszej dokładnej analizy odchyleń.
Pozostało 82% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right