Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-02-09

Roczny budżet przedsiębiorstwa

Jak prawidłowo sporządzić roczny budżet?

Piotr Rybicki
pracownik firmy audytorskiej i specjalista z zakresu zarządzania finansami
Planowanie w ujęciu rocznym ma na celu zasygnalizowanie mogących się pojawić w trakcie najbliższych 12 miesięcy kryzysów w funkcjonowaniu podmiotu.
Roczny budżet przedsiębiorstwa - zwany również rocznym planem finansowym - to liczbowe ujęcie założeń kierownictwa na najbliższe 12 miesięcy. Podstawą sporządzenia rocznego budżetu w układzie sprawozdawczym są najczęściej budżety cząstkowe sporządzone z uwzględnieniem funkcjonujących w podmiocie ośrodków odpowiedzialności. Takie podejście do budżetu rocznego możliwe jest jedynie w podmiotach, w których wdrożony jest pełny controlling i budżetowanie. W wielu podmiotach roczny plan finansowy sporządzany jest tylko na podstawie danych historycznych i ogólnych prognoz - najczęściej bez szczegółowej analizy. Nie powstają w takim przypadku również budżety cząstkowe. Jednak w obydwu metodach podejścia do rocznych planów finansowych zawsze sporządzany jest on zgodnie z pewnymi założeniami. Skuteczność rocznego budżetu przedsiębiorstwa nie zależy bowiem od techniki jego sporządzania (choć pierwsza metoda wydaje się być precyzyjniejsza), lecz od jakości przyjętych założeń i późniejszej dokładnej analizy odchyleń.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00