comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-06-23
Odpowiedzialność pracownika za czyny nieuczciwej konkurencji
Czy pracownik może dopuścić się czynów nieuczciwej konkurencji? Jakie działanie pracownika może być traktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji?
Ryszard Sadlik
sędzia Sądu Rejonowego w Kielcach
prawo.autorzy@infor.pl
Ustawa z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, mająca na celu zapobieganie i zwalczanie przejawów nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej, zawiera także przepisy mające zastosowanie przede wszystkim w stosunkach pracy.
Czyny, które mogą być popełnione w ramach stosunku pracy, to przede wszystkim:
- przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie informacji stanowiących tajemnice przedsiębiorstwa (art. 11),
- nakłanianie osoby świadczącej pracę do niewykonywania lub nienależytego wykonywania obowiązków pracowniczych, a także nakłanianie klientów lub innych osób do rozwiązywania umów z pracodawcą lub do ich niewykonywania albo wykonywania w sposób nienależyty (art. 12),
- rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim przedsiębiorstwie lub przedsiębiorcy (art. 14).
Przekazywanie tajemnic przedsiębiorstwa
Aby ustalić, kiedy ma miejsce czyn nieuczciwej konkurencji, polegający na przekazaniu, ujawnieniu lub wykorzystaniu informacji objętych tajemnicą danego przedsiębiorstwa, konieczne jest wpierw ustalenie, co należy rozumieć przez pojęcie „tajemnica przedsiębiorstwa”. Ustawową definicję tego pojęcia zawiera art. 11 ust. 4 ustawy, w myśl którego tajemnicą przedsiębiorstwa są nie ujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, handlowe oraz organizacyjne przedsiębiorstwa, co do których przedsiębiorca (pracodawca) podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka