Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-06-23

Podatek VAT od wydatków na reklamę i reprezentację a zaliczenie w koszty

Czy podatek VAT należny w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy jest kosztem uzyskania przychodów?

Hieronim Piątek
prawo.autorzy@infor.pl
Podatek od towarów i usług, co do zasady, nie wpływa na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. VAT należny nie jest zaliczany do przychodów (art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o p.d.o.p.), a naliczony podatek od towarów i usług nie stanowi kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o p.d.o.p.). Neutralność VAT w stosunku do podatku dochodowego od osób prawnych wynika z mechanizmu naliczania i odprowadzania VAT, który polega na tym, że podatek obciąża ostatecznego konsumenta, jest uiszczany z jego środków. Podatnik VAT pełni jedynie rolę płatnika przekazującego do budżetu państwa różnicę między VAT należnym uzyskanym przy sprzedaży towarów lub usług od odbiorców a VAT naliczonym uiszczonym w cenie nabywanych towarów. W przypadku gdy kwota VAT naliczonego przekracza wysokość podatku należnego, podatnik może (po spełnieniu określonych warunków) uzyskać zwrot tej różnicy z urzędu skarbowego. Jednak istnieją pewne sytuacje, w których podatnik nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Dotyczy to m.in. podatku od towarów i usług związanego z podejmowanymi przez przedsiębiorstwo działaniami na rzecz reprezentacji i reklamy.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00