Data publikacji: 11.12.2002
Zlecenie usług rachunkowych
Co powinna zawierać umowa?
Koniec roku jest okresem, kiedy zawierane są nowe i renegocjowane istniejące umowy na usługi księgowe. Swoboda w kształtowaniu umów daje nam możliwość takiego formowania umowy, by współpraca pomiędzy biurem a klientem układała się jak najlepiej.
Michał Tarsa, współwłaściciel biura rachunkowego „LEDGER S.C.”, ledger@post.pl
Umowy zawierane przez biuro rachunkowe z klientami nie wymagają formy pisemnej (pewne ograniczenia narzuca kodeks cywilny i ustawa o zamówieniach publicznych), jednak z przyczyn praktycznych są one powszechnie stosowane. Precyzyjna umowa pozwala na uściślenie wzajemnych oczekiwań oraz minimalizuje ewentualne konflikty. Im więcej spraw zostanie dookreślonych na początku w formie pisemnej, tym mniej rzeczy będziemy musieli później wyjaśniać. Wiadomo, że nigdy nie zdołamy przewidzieć wszystkiego w umowie, ale należy dołożyć staranności, by sprawy nie regulowane pisemnie nie stwarzały zbyt wielu obszarów do konfliktów. Określenie obowiązków i powinności obu podmiotów działa mobilizująco na strony umowy. Prawidłowe ustalenie relacji daje szansę na udaną współpracę. Celem biura jest zaspokajanie potrzeb klienta, nie może to jednak oznaczać godzenia się z działaniami sprzecznymi z przepisami.